Malin

01.09.18 Tillbaka i Reykjavik

Publicerad 2018-09-03 12:45:13 i Iceland Adventure,

 Vi hittade lite is såhär mitt i stan. Eller lite och lite en 100 meter lång isgrotta gjord av 350 ton is. Där fick vi lära oss av guiden att inte dö om vi besökte glaciärer i Island och att inte besöka Grönland för det var ännu farligare än att besöka Island tydlingen. Där ser man, tur att vi klarat oss såhär långt i allafall. Så det har vi firat med att äta mat. Fin Isländskfisk och chokladtårta, det är bra saker. Annars har vi njutit av Isländsk omväxlande väder. Idag har det regnar, blåst och varit soligt. Det är bara snön som har saknats. Fast den först snön för säsongen har fallit medan vi varit här, men högra upp i bergen berättade vår häst guide tidigare i veckan. Annars måste jag säga att Island bjudit på väldigt bra väder. Visst har de regnat lite, men oftast har vi suttit i bilen just då. Och när det regnat medan vi tittat på saker har det bara gjort det en liten stund. Jag hade förväntat mig att bo i mina nyinköpte regnbyxor, men jag fick iallafall användning för de när jag badade i vattenfallet. Något som var ungefär som förväntat var priserna. Alla säger att Island är dyrt och det är det. Bensinpriset ligger på 227.7 isländskakronor vilket enligt min och Jannas lilla formel blir ungefär 21 svenska ish. Maten är också rätt dyr, men det var som sagt förväntat så vi fick ingen chock. Och den Isländksa dieten har förhållandevis biliga råvaror. Nu är det dock sista dagen på den isländska dieten. Sista nudelsoppan och jordnötssmörssmörgåsen, sedan lite ihop packning och så ska vi ta en tur ut i den isländskanatten för att insupa det absolut sista av denna semstern.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela